Pages

Thursday, 30 June 2011

aDuHai!calculator....

ahakz~ary neh aQue nak story cket ape yg jadik mase aque nak exam managerial acc tadi..huk3..kowg ase apew yang jadik ea??tadi dgan bersemangat nye aQue stdy la tok jwab subjek accounting too..sampai nak msuk dewan pon aQue bce2 note ag..ble sampai time tuk masuk DPU aQue pon nak kua an la alat2 tulis aQue..umPPhh!sekali hampeh aQue tertinngal kalkulator aQue at bilik upenye..aQue da ponong pk cne aQue nak jwab exam jap ag..aQue cover la gelabah aQue macam xdew papew jek..haha..pdahal lam aty tuhan jek aw cne ase nye.1hour lam hall too aQue jwab exam akaun gune kira2 at ketaz jek!ble kenang an alek mmg klaka la..cmpi mbe aQue npak pnuh ketz aQue gn kire2 aw..huhu..too la padah nye law xaty2 macm aqUe aw..aQue akui aQue neh kdg2 careless owg nye..asik nk d tgur n d jge jek bwu aQue xcareless..haha..pelik jek aQue an..paz neh aQue xnak careless ag..serik beb!

Tuesday, 28 June 2011

penyebab scoliosis....

types and causes Penyebab scoliosis diklasifikasikan kepada 3 kumpulan mengikut jenis scoliosis itu sendiri:
Idiopathic Scoliosis:Merupakan jenis scoliosis yang paling umum yang merujuk kepada ‘penyebab yang tidak diketahui’. Lebih 80% dari kes scoliosis adalah idiopathic dan lebih 80% dari kes-kes tersebut melibatkan ‘adolescent’ yang mana lebih kerap menyerang perempuan berbanding lelaki. Idiopathic scoliosis dipecahkan kepada 4 kategori:·Infantile idiopathic scoliosis (0-3 tahun)·Juvenile idiopathic scoliosis (3-9 tahun)·Adolescent idiopathic scoliosis (10-18 tahun).·Adult idiopathic scoliosis merujuk kepada pesakit yang telah mencapai usia pertumbuhan lengkap – boleh juga merujuk kepada pesakit dari tiga kumpulan di atas yang telah menginjak usia dewasa.Congenital Scoliosis:Berpunca dari pertumbuhan tidak normal yang berlaku ketika peringkat awal kehamilan iaitu pada 3 hingga 6 minggu pertama
Neuromuscular Scoliosis:
Kanak-kanak yang mempunyai masalah seperticerebral palsy, spina bifida, atau pun muscular dystrophy mempunyai risiko untuk mendapat scoliosis kerana mereka mempunyai otot yang lemah yang akan menyebabkan tulang belakang mengalami tekanan yang tidak sama, lalu mungkin akan membengkok menbentuk huruf ‘C’.

Adult or Degenerative Scoliosis:
Scoliosis yang tidak dikesan & dirawat diperingkat awal usia. Juga merujuk kepada kes scoliosis yang telah dirawat melalui implant, tetapi berulang kembali.Osteoporosis, disc degeneration, a spinal compression fracture juga boleh menyumbang kepada kewujudan scoliosis di usia dewasa.

risk operation for scoliosis!!

Jangkawaktu satu-satu pembedahan scoliosis ialah antara 2 hingga 10 jam bergantung kepada keadaan kes. Sepertimana pembedahan lain, pembedahan scoliosis juga terdedah kepada risiko jangkitan, pendarahan & juga komplikasi anesthetic(bius). Selain itu, keadaan seperti wujudnya darah beku di paru-paru & kecederaan saraf tunjang juga boleh berlaku.
Lebih berusia seseorang pesakit itu, maka lebih besar risiko yang perlu dihadapinya. Bagi seorang ‘adult scoliosis’, kemungkinan untuk mengalami jangkitan ataupun pneumonia adalah lebih tinggi berbanding pesakit yang lebih muda.Meskipun begitu, risiko pembedahan scoliosis tidak terhad kepada risiko-risiko seperti di atas tetapi juga melibatkan keadaan yang mungkin memerlukan pembedahan ulangan seperti:· Pseudoarthrosis(percantuman tulang yang tidak sembuh sepeti yang sepatutnya)· Bengkok tidak berkurangan(bagi kes yang menggunakan Harrigton Rod Instrumentation)· Instrument (skru/plat) patah ataupun longgar.· Jangkitan dan/atau kesakitan pada graf tulang.

cost for patient scoliosis..

Kos rawatan scoliosis agak tinggi kerana ia melibatkan pemasangan implant yang mengandungi beberapa rod, skru, plat & kabel, ditambah lagi ia adalah sejenis pembedahan yang rumit dan bukan semua doktor berupaya melakukan pembedahan ini.
Kalau tidak silap saya, kos rawatan di hospital kerajaan adalah di antara RM 15,000-25,000 bergantung kepada jumlah skru yang akan digunakan. Pakar bedah tulang belakang akan menentukan jumlah skru berdasarkan bahagian tulang yang bengkok dan keseriusan bengkok tersebut,. Manakala di hospital swasta, kosnya boleh mencecah sehingga RM 40,000 tidak termasuk kos pembedahan dan caj hospital.

what happen if tidak dirawat??

* Kerosakan paru-paru dan jantung. Ini boleh berlaku jika tulang 
belakang membengkok melebihi 70 darjah. Tulang rusuk akan menekan 
paru-paru dan jantung, menyebabkan pesakit sukar bernafas dan cepat 
penat. 

*Malah, jantung juga akan mengalami kesukaran mengepam darah. Dalam 
keadaan ini, pesakit lebih mudah terdedah kepada jangkitan paru-paru 
dan pneumonia. 


 *Sakit tulang belakang. Semua pesakit, sama ada dewasa atau kanak-kanak, berisiko tinggi mengalami masalah sakit belakang kronik. Jika tidak dirawat, pesakit mungkin boleh menghidap masalah sakit sendi. Tulang belakang juga mengalami lebih banyak masalah apabila pesakit berumur 50 atau 60 tahun. # Masalah imej. Biasanya pesakit berasa rendah diri, malu dan kurang yakin untuk berdepan orang lain kerana badan mereka tidak seimbang, tinggi atau senget sebelah. # Kemurungan. Ini antara masalah psikologi yang paling dikhuatiri pakar perubatan. Pesakit akan lebih mudah mengalami kemurungan dan rasa sedih melampau. 

apa itu scoliosis???

at cnie aQue nak story cket about scoliosis or tulang belakang bengkok..info neh penting tuk kesihatan kte..ko bleh la bce artikel neh tuk info yg lebih lanjut..info kesihatan macam neh bagus uk kesihatn kte..spew2 yang ader tnde leh la uat medical chek up..ENJOY READ!!
TULANG belakang yang membengkok atau skoliosis, bukanlah satu penyakit. Ia sebaliknya rujukan yang digunakan bagi menjelaskan keadaan bengkok yang berlaku pada tulang belakang.

Secara umumnya, tulang belakang secara semula jadi sememangnya bengkok sedikit bagi membantu bahagian atas badan mengekalkan keseimbangan jajaran pelvik. Bagaimanapun, apabila terlalu bengkok, inilah yang dimaksudkan sebagai skoliosis. Remaja perempuan lebih kerap dikesan dengan masalah skoliosis, terutama jenis idiopathik skoliosis iaitu satu keadaan tulang belakang yang membengkok tanpa diketahui sebabnya dan berlaku sejak kecil lagi. Tulang belakang yang membengkok ini pula membentuk seakan-akan huruf C atau pun S.Lazimnya, ia membabitkan kawasan bahagian atas belakang atau bahagian antara atas belakang dan bawah belakang badan. Bagaimanapun, ia juga mungkin hanya berlaku pada bawah belakang.

Pakar Runding Ortopedik Hospital Pakar Shah Alam, Dr Ariff Sukimin Mohd Shukri, berkata dalam beberapa jenis kes skoliosis, idiopatik skoliosis adalah yang paling biasa dikesan.

“Ia kerap kali dikesan di kalangan kanak-kanak berusia 10 hingga 16 tahun. Walaupun lelaki dan perempuan memiliki kecenderungan yang sama untuk berdepan dengan skoliosis, tetapi remaja perempuan lebih kerap dikesan dengan idiopathik skoliosis,” katanya.

Untuk remaja lelaki, masalah tulang belakang yang membengkok memerlukan pemeriksaan lanjut, malah skoliosis di kalangan lelaki ada kalanya memaparkan komplikasi daripada masalah lain.

Dr Ariff berkata, andai dibiar tanpa rawatan, waktu paling berisiko bagi pesakit ialah ketika mencecah usia akil baligh, kerana ketika itu pertumbuhan tulang pesakit sangat pantas.

Walaupun skoliosis umumnya mudah dikesan, tetapi bagi kes yang tidak teruk, seseorang itu hanya menyedari kelainan pada tulang belakangnya selepas membuat imbasan sinar-X ketika pemeriksaan kesihatan.

“Bagi kes yang tidak teruk, skoliosis mungkin boleh ditangani dengan terapi tetapi bagi kes serius, individu yang bermasalah itu perlu menjalani pembedahan,” katanya.

Kata Dr Arif, bagi kebanyakan kes yang membabitkan kanak-kanak perempuan, masalah tulang bengkok yang tidak dirawat akan menjadi semakin teruk. Tulang akan semakin membengkok apabila pesakit itu semakin membesar sekali gus menjejaskan penampilan dan pergaulan sosial penghidapnya.

“Mengesan skoliosis mudah. Apabila pesakit membongkok, belakang badannya tidak selari. Tulang belakang yang membengkok akan menonjol,” katanya.

Selain itu, mereka yang berhadapan dengan masalah skoliosis mengalami masalah sakit belakang yang kronik, kaki pendek sebelah, selain bahu juga tinggi sebelah dan pinggul yang tidak selari.

Pesakit yang tidak mendapat rawatan akan-akan semakin menderita seiring usianya. Tulang belakang bengkok menjejaskan jantung dan paru-paru dan menyukarkan pernafasan. Skoliosis yang progresif akan menjejaskan bahagian bawah tulang belakang (lumbar spine).

Pembedahan selalunya jalan terakhir apabila tulang belakang yang membengkok itu tidak boleh dipulihkan dengan terapi. Bagaimanapun, kosnya sangat mahal kerana memerlukan implan dipasang pada hampir sepanjang tulang belakang.

GRENADE!!

korg penah dga lagu bruno mars x??ader la 2,3 lagu yang aQue mant..cdap gk lagu dye aw..macm lagu marry you..ha!lagu tu aQue faveret campai ckunk..p skunk aQue bg kowg dga lagu Grenade plak aw..lagu neh cdap ot!haha..musik nye uat aQue cuke bangat at lagu neh..
                                   korg dga jek la ea..

Easy come, easy goThat’s just how you live, ohTake, take, take it all,But you never giveShould of known you was trouble from the first kiss, Had your eyes wide open -Why were they open?Gave you all I hadAnd you tossed it in the trashYou tossed it in the trash, you didTo give me all your love is all I ever asked, Cause what you don’t understand isI’d catch a grenade for ya (yeah, yeah, yeah)Throw my hand on a blade for ya (yeah, yeah, yeah)I’d jump in front of a train for ya (yeah, yeah , yeah)You know I’d do anything for ya (yeah, yeah, yeah) Oh, ohI would go through all this pain, Take a bullet straight through my brain,
Yes, I would die for ya baby ; But you won’t do the same
No, no, no, noBlack, black, black and blue beat me till I’m numb Tell the devil I said “hey” when you get back to where you’re fromMad woman, bad woman,That’s just what you are, yeah,You’ll smile in my face then rip the breaks out my car
Gave you all I had
And you tossed it in the trashYou tossed it in the trash, yes you didTo give me all your love is all I ever asked Cause what you don’t understand isI’d catch a grenade for ya (yeah, yeah, yeah)Throw my hand on a blade for ya (yeah, yeah, yeah)I’d jump in front of a train for ya (yeah, yeah , yeah)You know I’d do anything for ya (yeah, yeah, yeah) Oh, ohI would go through all this pain, Take a bullet straight through my brain,
Yes, I would die for ya baby ; But you won’t do the same
If my body was on fire, ooh You’ d watch me burn down in flames You said you loved me you’re a liar Cause you never, ever, ever did baby…But darling I’ll still catch a grenade for yaThrow my hand on a blade for ya (yeah, yeah, yeah)I’d jump in front of a train for ya (yeah, yeah , yeah)You know I’d do anything for ya (yeah, yeah, yeah) Oh, ohI would go through all this pain, Take a bullet straight through my brain,Yes, I would die for ya baby ; But you won’t do the same.No, you won’t do the same,You wouldn’t do the same,Ooh, you’ll never do the same,
No, no, no, no

"coUpLe iS tRouBLe"ykew??

mesty kdang2 kowg ase cinta neh serabut..pening pale..nak kate pepatah gak.."COUPLE IS TROUBLE,SINGLE SIMPLE"but tu tok setengah owg yg xnk couple,serik kapel,or what ever la an..aQue pon xpasti..coz aQue xnah ag alami pasaan macam tu..wpon macam2 yang aQue lalui lam kapel neh..ase epy ader..sakit aty..cemburu..merajuk..sume tu dah macam garam dan gula dalam percintaan aw..kalu xde pasaan tu lam hubunagn kowg..kompom xnormal la tu..ader kate2 setengah owg neh..majuk2 neh gedik2..xbtol gk tuh!majuk neh xcume nye gedik aw..bergntung la pada perkara yg kte majuk an tu..TUHAN tu dah cipta kan psaan majuk lam diri tu..juz terpulang pada diri kita jek..cne nak cOntrol kte punye psaan majuk tu aw..
pada pndangn owg,majuk neh mesty sebati gn GURLZ rite???yup!sometimes tu btol la..pasaan majuk,cemburu neh mmg xleh di psah kan gn kaum hawa aw..xaw nape..mcam tu la gk pasan ego xleh dipsah kan gn BOYZ aw..adat la tuh bergaduh lam bercinta..sesi suai kenal an..dlam proses nak know each other..take time la sket..jgn pk bukan2..juz yakin lam diri..bercinta xsalah..asal an xabai n ggu our study..oRiTe??!
sambil tu korg hayati la ea lirik lagu neh..



Bila bersendiri
Selalu dibayangi cerita yang lalu
Pabila hatiku
Cari ketenangan
Apa yang terjadi
Itu semua lumrah hidup di dunia
Kadang bergembira
Kadang terseksa
Mengapa masih begini
Sukar untuk dilupakan
Jiwa semakin terganggu
Dan terseksa

Haruskah aku
Bermain dengan perasaan yang terluka
Adakah ku masih cinta
Atau pun hanya merindu

Walau ku tahu
Kita sudah tidak bersatu hati lagi
Mungkin ini akibatnya
Cinta pertama buatku
Bila bersendiri
Selalu dibayangi cerita yang lalu
Pabila hatiku
Cari ketenangan
Cari ketenangan
Cari ketenangan
Cari ketenangan

time at kelaz fundamental management!

haha..klaka lak ble knang an kelaz fundamental management cmalam..mne x nye..kteowg dpat lec gnti cmalam..coz lec lme aQue nga cuti bersalin beb..lec bwu aQue neh sowg lelaki aw..p ahakz~jgn kowg xaw aw..lmbut mcm gurl..haha..aQue gn tirah duk at dpan ckali plak tu..da gye ala2~ chef wan aQue gn tirah tgok aw..pnat ktoewg than gelak aw..dri kelaz management aQue da ase mcm kelaz memsak plak..haha..then..lpaz lec tu knal an dri..mcam biase la..turn kteowg plak student DIB 3C tuk mengenal an dri a!ape ag msing2 uat muke plek..muke mengelabah pon ade..ha!salah sowg nye aQue la..mau xcuak..aQue la owg first kne kanl an diri aw..haha..cgan2..time aQue knal an dri bleh plak..ZAM,SOLIHIN, GN MURIS MEN2 AN aQue pon xpham npe kbelakangn neh sonok plak dye menyakat aQue..haha..abeh aQue klah kne buli..ko msty biase dga hobi gurl bce novel an an an???p kowg pnah dga x daQ boy ngku dye mnat bce novel???haha..jrang an..tp pastinye owg tu adlh solihin..haha..tkjut kteowg cmalam aw..cume glak an dye..dye plak da encem..p jiwe ade taman bunga upenye..eheee~Yg xthan nyew..solilihin glak cmpi kua airmte..cmpi lap2 mte ag tu..ape ag..kteowg pon mbhan dye la..'kteowg say eye pon jgn la ngez sol,bwu kne glak'haha..ag glak dye lap mte dye..haha...kowg nak ape lak hobi najmi najmudin??hobinye dye suke tgok owg men???haha..agk2 kowg pham x ea???kowg pk la sndri..pk jgn pk ukan2 plak..haha...
neh task 2nd kteowg plak aw..dlam management ade 4 cre nk urus an organazitional tu..kteowg kne plih mne yg suitable gn dri kteowg..so aQue plih la planning..coz aQue neh pkar la gk bab planning neh..ahakz~yg part pling best kteowg kne present at dpan cume owg gn ape yg kteowg plih too..haha..cuak x cuak law aQue..aQue plak dpat jdik yg first aw..haha..ko nk dga ayat aQue..
'i choose plannig becoz i think im gud in planning..esspecially in my stdy..i have planning when i have should be done my stdy..what i will do after my stdy..i have planning ways to achieve my goals..my goals is be a gabenor assisntant in islamic banking..i want be assistant to my frenz..she is athirah..we have planning..she will  be a gabenor..i will be her assistant..that alls'haha..klaka plak ble aQue knang an blik aw..seb bek xde yg glak an..
then..kelaz kteowg cmalam abeh pkul 7.30 malam aw..xsgke plak kelaz kteowg abeh late aw..dkat kul8 gk bwu cmpi blik aw..pnat gle a..dgn prut lapa ag..ntah kul bpew bwu mkan..haha..dat all about cmalam.. 

this my ro0m!ahakz~



            hehe..neh la dashboard aQue..mcm2 adew an..huk3

          yg byk brg pink neh cpe pnye ag law bkan aQue an..hehe..
                                                ha!yg neh plak mje athirah..

                                          neh plak mje seri syaza alina!

                    ahakz~yang katil pink neh msty la aQue pnye
hehe..neh plak ktil athirah yg suka an hjau..ktil neh time kteowg nk g kelaz..xde la besepah pon sbenawnya..hihi..

kepenatan!_bcme kenangan!



ase pnat cgt badan neh!uh!..bru alek dri kmpung la kte an..mcm xcye plak aQue blik kmpung jap jewk..hehe..long journey gk..pnat menunggu bus..haha..kul9 bru dpat bus..cmpi uma kul 11 mlam ..sggah makn dlu cmalam. td ptg dri kuala selangor kul5..cmpi sg.bloh kul6 lbey..cmpi kuis 8.15..haha..pnat gle a..cmalam tman mbe aQue tgok k.l gangster..p aQue xngok ckali..coz aQue da ngok gn nani,aji,balak dye,n bezfren blak dye..haha..bpe kali da Que trun t.s..p xbeli papew pon..2mgu lepaz jek beli handbag..tu pon sebab aQue xde handbag..nak tedy xdpat..uh!sabo jek laa~kdg2 smpi xaw nk cri ape at t.s tu..gpon cuci mte jek!.ahakz~

Monday, 27 June 2011

TUHAN BERI aQue cinta..

Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa
Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina
Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta
Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta
Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina
Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta
Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

salahkah kita...

bila waktu terus memanggil
agar dua hati dapat menyatu
bukan aku tak ingin cinta
tapi aku takut menyakitimu
dan kini aku jauh darimu
ada yang hilang dari hatiku
cinta tak dapat ditebak apa maunya hati
salahkah kita
bukan maksud menduakanmu
aku tak ingin mendustai hati
aku juga mencintaimu
ku menjauh hanya untuk berfikir
dan kini aku jauh darimu
ada yang hilang dari hatiku
letih memandang wajah hari
yang memanduku tuk mencarimu
cinta tak dapat ditebak apa maunya hati
salahkah kita
hanya tak bisa dustai hati untuk mencinta
salahkah kita
bukan aku tak ingin cinta
tapi aku takut menyakitimu
dan kini aku jauh darimu
ada yang hilang dari hatiku
letih memandang wajah hari
yang memanduku tuk mencarimu

anak soleh!

hayati lah bait-bait lrik neh..kowg cume tentu anak yang soleh an..

kowg cume pasti anak2 yang soleh an..ape kata kowg hayati lagu neh..ble dduk jauh dari family neh..ase indu lak at ke 2 ibu bapa aQue..hehe..kdg2 at at uma aQue neh dgil..pyah nak dga ckap..keras pale mak aQue kte..kowg jgn jdik macam aQue plak..jom la cme2 kte hayati lagu neh~ahakz!



Hormati orang tuamu
(dengan cinta dan kasih)
Sayangilah selalu
(dengan sepenuh hati)
Jagalah ucapanmu
(jangan mencaci maki)
Taatilah selalu
(jadilah anak berbakti)
Jangan pernah kau lupa
(jasa-jasa orang tua)
Ringankanlah bebanya
(jagalah nama baiknya)
Rawatlah keduanya
(selagi masih di dunia)
Do’akanlah mereka
(ketika telah tiada)


Allahummaghfirlanaa dzunuubanaa wa dzunuuba waa lidaina
Warhamhumaa kamaa robbayanaa shighoro
Ya Allah ya Robbi
Ampunilah Dosa Kami
Segala Dosa ibu bapak kami
Sayangilah keduanya
Yang telah mendidik kami semua
Dari kecil sehingga dewasa

wanita

bnyak  bnde yg wanita xsempat nk bg aw leleki an..an at dunia neh..xamai wanita yang aw all about lelaki..then..xamai gk lelaki all know about gurl an..gurl gn boy cme jek..bukan mudah utk mjdik sling memahami.dalm setengah hal..kte bleh sling memahami..but lam stengah hal tdak aw..xde cpe yg perfect..gurl gn boy sling memerlu an..tuk menjadi sempurna!

wanita~

bnyak  bnde yg wanita xsempat nk bg aw leleki an..an at dunia neh..xamai wanita yang aw all about lelaki..then..xamai gk lelaki all know about gurl an..gurl gn boy cme jek..bukan mudah utk mjdik sling memahami.dalm setengah hal..kte bleh sling memahami..but lam stengah hal tdak aw..xde cpe yg perfect..gurl gn boy sling memerlu an..tuk menjadi sempurna!
 
Images by Freepik