Pages

Monday, 12 March 2012

Kualiti Hati

hati

Assalammualaikum ! Kali aku nah berbebicara pasal hati pulak . Sebab aku pon sebenar nya ta pandai bab hati - hati neh . Tapi aku akan cuba lah yang terbaik. hehe . Aku pon tidak lah pandai berkata-kata. Kenapa aku pilih soal hati ? sebab hati adalah penting , Hati adalah kuasa penggerak dalam diri manusia. Sekiranya hati dikuasai kebenaran , nescaya ia kan menjana kebaikan .
Sebaliknya jika hati dipenuhi kebatilan , ia akan melahirkan kejahatan . Hati yang dipenuhi kebaikan dan kebenaran adalah hati yang berkualiti. Ia mampu menghadapi apa jua cabaran atau masalah dalam hidup . Manakala hati yang dikuasai kejahatan dan kebatilan , adalah hati lemah. Ia akan goyah menghadapi masalah dan cabaran dalam hidup .
Bila hati tidak berkualiti , segala yang dilihat , difikir , dirasa dan dibuat serba tidak kena dan tidak puas.
Yang kaya , berkuasa dan ternama akan terus memburu kekayaan , keeseronokan dan hiburan sehingga sanggup menempuh jalan yang salah untuk mencapai maksud yang tidak pernah puas. Mereka ini umpama memminum air laut , makin diminum semakin haus. Atau memburu fatamorgana - bahang yang sangat panas disangka air .
Apabila kualiti hati rendah , sedikit nikmat tidak cukup , banyak nya . Akibat tidak syukur , sabar , qanaah dan redha , diri akan diperhambakan oleh hawa nafsu dan syaitan ke arah kejahatan . Sebaliknya , hati yang kuat mampu mengawal nafsu umpama burung yang menebarkan sangkarnya . Manakala , hati yang lemah sentiasa terkurung oleh kehendak - kehendak nafsu seperti burung yang terkurung oleh sangkarnya.
Hati yang kuat akan memandang segala - galanya secara positif , mentafsirkannya secara positif dan bertindak secara positif. Inilah yang disebut oleh pakar motivasi sebagai berfikiran positif . Dan apabila kita berfikiran positif , segla yang positif akan tertarik kepada kita. Ini pula yang disebut hukum tarikan dalam kehidupan.
Apa yang kita yakini dalam hati memenentukan sudut pandang kita seterusnya mempengaruhi sistem nilai , sikap serta kelakuan kita. Orang yang memiliki hati yang tenang akan melihat segala yang berlaku dari sudut pandangan akidah, lantas sistem nilainya mengikut perspektif Allah dan Rasul-Nya. Nilai ini akan mempengaruhi sikapnya. Ia akan menjadi mukmin yang segala kelakuannya berpandukan syariat dan akhlak Islamiahnya.

Friday, 9 March 2012

Pelangi Selepas Hujan

neysa assila

Assalamualaikum semua readers ! hope korg suka k baca entry kali neh . Neh adalah  kata - kata semangat . Tukar persepsi anda k . Ujian = Rebah . Tetapi selepas itu ? Ujian = Bangkit kembali ? Pandang hadapan . Teruskan.

Allah bagi ujian sebab sayang kan ?
Allah bagi ujian sebab kasih kan ?
Allah bagi ujian sebab uji kesabaran kan ?
Allah bagi ujian sebab nak tingkatkan keimanan kan ?
Allah bagi ujian sebab nak kita kembali mengingati dia kan ?
Allah bagi ujian sebab nak kita sedar kesilapan kita kan ?
Allah bagi ujian sebab nak kita tahu Allah rindu kita bercakap dengan dia kan ?
Allah uji kita sebab rindu kita mengadu pada dia kan ?
Allah bagi ujian sebab nak kita tahu Allah sentiasa ada bila - bila masa, senang atau susah kan ?
Allah turunkan hujan sebab nak munculkan pelangi kan ?
Jadi , jangan putus asa .
Jangan pernah putus asa.
Rahmat Allah sentiasa ada insya allah.
Dah boleh dari menangis . Dah boleh kesat air mata yang mengalir keluar . Dah boleh lupakan segalanya . Dah boleh senyum . Allah sentiasa sayang kan hamba - Nya . Sentiasa . Egtlah la wahai cyma ! jgn pernah rasa sedar . kena jadik wanita yang tabah .

Thursday, 8 March 2012

Ingin bercinta secara High Class ?



Cinta high class buka ekslusif milik sesiapa . Cinta high class berhak dimiliki oleh kita semua .
Jangan tunggu esok . Hari ini juga kita mesti mencintai secara high class.
Jangan lupa , bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga.
Errr.. Apa itu cinta high class?? Nak taw ta ?
Cinta high class tuh mendaulatkan Allah nombor satu , Cintamu padaku kerana Allahmu yang satu . Cinta mu bermujahadah menahan nafsu.
" Ya Allah , Aku memohon cinta - Mu dan cinta orang yang mencintai - Mu, dan amalan yang menyampaikan aku kepada cinta -Mu . Ya Allah , jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai diriki , keluargaku dan daripada air yang sejuk ( ketika panas terik )." ( HR al-Tarmizi ).
Aku terfikir , wanita dan lelaki saling tertarik. Itu biasa . Malah ketertarikan yang kuat ini turut dirasai oleh binatang jantan dan betina. Begitulah cara Allah menjamin berterusannya kehidupan di duina.
Wanita dan lelaki saling jatuh cinta . Itu juga biasa . Islam menolak sistem yang cuba menghapuskan terus fitrah ini seperti merahibkan diri. Islam mneawarkan solusi iaitu pernikahan untuk meyalurkan fotrah barakah.
Wanita dan lelaki sanggup berkorban segala-galanya demi cinta . Itu luar biasa . Tapi boleh membawa binasa . Tanpa asas agama , maruah diri sanggup dikorbankans sekali. Islam menutup pintu - pintu yang membawa kekejian untuk melindungi lelaki dan wanita daripada punca - punca keghairahan dan penctus fitnah.
Wanita dan lelaki bercinta selepas nikah , saling melengkapi agama pasangannya. Ini jauh luar biasa. Dan ini barulah high class. Jika belum bernikah , cinta menjadi high class apabila teruna dan dara saling tinggi mujahadah. Bantu si dia memahami dengan mengurangkan perjumpaan dan komunikasi. Ianya atas dasar urusan dan keprluan sahaja dengan menjaga syarat dan batasan.
Jika di luar batas urusan , mintalah fatwa dari hati . Kebaikan itu apa yang tenang dalam hati . Dosa itu apa yang was - was dan syak dalam hati . Nikmatilah indahnya saat menahan , bila halal , penuh keterujaan.
Lelaki dan wanita bgaikan botol dan penutpnya . Bagaikan elektron dan proton . Bagaikan baju dan seluar. Bagaikan sepasang selipar . Saling memerlukan .
Bukti saling memerlukan ini akan menjadi luar biasa dan high class jika diluapkan kepada insan istimewa bernama suami atau isteri, bukan teman wanita atau teman lelaki . Kenapa ianya high class?
Itu tanda patuhi Allah . Itu tanda jauhi fitnah . Itu tanda sebuah mujahadah.
" Jodohku , aku tidak tahu dirimu siapa dan entah di mana . Aku cuma tahu engkau ada , di dunia atau di syurga. Akan aku simpan ajaib ini . Akan aku luapkan untuk mu setelah akad menghalalkan kita ".





Jangan Bersedih , dunia ini terlalu kecil untuk Ditangisi

Asalammualaikum semua ! Apa Khabar readers yang sedang membaca kali neh . Kali neh aku nak berkongsi sedikit nasihat untuk insan yang sedang bersedih . Atau sedang megalami musibah kerna aku jua insan biase yang tidak lari perasaan sedih . Kesedihan adalah salah satu fitrah yang Allah ciptakan kepada hamba - hambanya.
Kadangkala kesedihan mampu membuat kita kembali kepadaNya , dan kadangkala juga kesedihan membawa kita jauh darinya . Semuanya berlaku kerana izin Allah Ya Rabbul Izzati. Maka kemanakah tempat terbaik untuk kita mencurahkan kesedihan agar ia tidak menjadi perkara sia - sia ?
Acap kali manusia itu bersedih kerana perkara duniawi semata - mata . Apabila kita gagal dalam peperiksaan kita akan bersedih. Hatta kita kehilangan sesuatu yang kita sayangi , Kita juga akan bersedih . Persoalannya , wajarkah kita semata - mata perkara dunia yang kelihtan besar di mata kita , sebenarnya terlalu kecil di sisi Allah.
Dalam sebuah Hadith Sahih disebutkan :
 " Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk , nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun "


Menurut Allah , Dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk . Maka inilah hakikat sebenar nilai dan timbangan dunia disisi Allah. Jadi atas alasan apa untuk kita bersedih dan gelisah kerana hal dunia semata -mata ?
Dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah berkata bahwa :
"Di Dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenai Allah"

Sakinah atau kebahagiaan adalah apabila kamu semua berasa aman atas diri sendiri masa depan , keluarga dan kehidupan kamu sendiri. Dan ini semua terhimpun dalam keimanan , redha terhadap qada' dan qadar serta diringi oleh sifat qana'ah dan sabar .
Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat kehidupan yang sebenar , jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkaan dan luahkan segala kesedihan kita semata - mata kerana dunia , kerna dunia ini terlal kecil untuk ditangisi.



Tuesday, 6 March 2012

Cinta Suami dan redha Illahi


Letakkan lah cinta Allah di hati . Dan cinta suami nanti digenggaman tangan kita .
Sewaktu dia dalam pandangan mata  kita , layanilah dia dengan sesempurna mungkin . Tatkala dia jauh dari kita , lepasakanlah dia dalam jagaan Allah s.w.t . Barulah hati kita tenang . Perasaan cemburu jua dapat dijauhi . Insyaallah . Tanpa sebarang syak wasangka .

Apabila kita meletakkan cinta Allah di hati , dan cinta suami nanti digenggaman tangan kita . Kita akan sedar seprofional dan sehebat mana pon kita , kita tetap seorang isteri apabila berada disisi suami kita. Dan keredhaan Allah berada bersama suami kita . Laksanakanlah tanggungjawab dengan baik demi mengharapkan cinta Allah .

Letakkan cinta Allah di dalam hati , Sediakan sebahagian hatimu hanya untukNya  , Yang maha pengasih dan Maha sempurna dan cinta suami hanya digengaman tapak tangan kita kerana ketahuilah , bahwa cinta dan kasih suami , itu semua datang dari Allah. Itu adalah bukti kasih sayang kita kepada Allah .
Letakkan lah cinta Allah di hati . Dan cinta suami nanti digenggaman tangan kita kerana suami hanya orang biasa , punya kelemahan tersendiri. Bila cinta Allah memenuhi hati kita , kita tidak sesekali melayan suami dengan buruk kerana mengharapkan cinta Allah.
Supaya andai kata dia pergi dulu , dia dapat kita lepaskan dengan mudah . Kita redha dengan ketentuannya.
Ketahuilah Allah itu sesungguhnya kekal dan sentiasa bersama kita.

Muslimah Pendamba Syurga


Persona akhlakmu bagai mutiara yang berkilauan.
Halus tutur menggambarkan peribada yang santun.
Kecantikan hatimu laksana kapas noda.
Kesejukan aura jiwa seperti bidadari syurga.
Kau hiasa dirimu dengan bingkaian akhlak islami.
Semakin bewibawa kerana auratmu terhijabi.

Saat wanita lain bergelumang kesenangan dunia. Menari - nari diatas lantai dansa. Berpelesaran bersama rakan sebaya . Engkau justeru mengurung diri . Mentafakuri kehidupan akhirat yang masih ghaib. Mengembara dalam pencarian jati diri.

Disaat wanita - wanita  lain asyik memilih busana trendy , Sibuk memoles tubuh dan wajah . Berlumba mempamerkan aurat mereka . Engkau justeru tampil bersahaja , dalam balutan gamis dan kerudung panjang .ENgkau sembunyikan aurat mu .Agar tidak terjamah pesona kecantikan itu dari mata - mata lelaki jalang .

Disaat wanita tertawa lepas menikmati euphoria tanpa batas , menebar cinta basi kepada lelaki . Engkau justeru menangis dalam sujud . Mendaki taubat dalam bukit Tahajjud. Mengemis ampunan pada Penggenggam nyawa. Menutup lisan menjadi bicara sia -sia .

Disaat wanita - wanita lain hanyut dalam pesona zaman , Bercengkerama dengan segal kemewahan . Sibuk memuja artis - artis idaman . Engkau justeru sibuk mengkaji ilmu . Mendakwahkan agama islam tanpa ragu . Berjibaku dengan segala kesulitan . Meneriakkan kalimat jihad perubahan .

Di saat wanita - wanita lain sibuk menenteng majalah erotis , menggumbar gosip sesama mereka secar sadis. Engkau justeru teguh pada al - quran dan hadis . Ynag kau jadikan pegangan hidup . Agar iman di dadamu tidak redup .

Wanita pendamba syurga ,
Agungnya akhlakmu berselimut mutiara ,
pada rahimmu kelak generasi - generasi agama ,
Akan Allah amanahkan
Engkau calon madrasah pertama
Saat mujahid - mujahid terlahir di dunia .

Ya Allah , Izinkan aku menjadi seperti seorang wanita pendamba syurga Mu . Aminn.

Monday, 5 March 2012

Bila Si Gadish Ungu Study !

Assalammualaikum Semua ! Neh entry pasal Si budak KechiQ yang hari neh study Ibp . haha . Enjoy keyh.


Si gadish Ungu tengah study IBP ( islamic banking Practice ) . Haha . cuak ot . Bnyak yang ta hafal lagi , hari rabu dah ade exam .


Meja dalam bilik bersepah -sepah dengan pen yang berwarna - warni . Nak buat MIND MAP la katakan . Haha .


Ni lah hasil mind map aku yang merapu - rapu tuh taw .


Pen yang pelbagai warna neh hadiah daripada *amirulsyahid! dye banje menggunakan baucer buku dye tuh ha . Tq awk, Tak sia - sia kita beli pen neh taw .


Pening gak aku tgok mind Map neh . tapi ta pelah asalkan aku paham udah . esok nak study ag . Bnyak lagi yang ta bca neh .

Untuk hari ini , setakat ini dlu la ea . Aku nak tdow dah . Esok nak sambung study lagi lak . Gud nite semua !

Terima Kasih Ya Allah

Tidak pernah aku pinta rasa yang aQue rasa sekarang hadir dalam diri aku . Alhamdulillah ! sekarang aku rasa bersyukur sangat dengan rasa neh . Terima kasih Ya Allah kerana menyedarkan aku . Serta memberi hidayah kepada aQue untuk menjadi yang lebih baik . aQue sedar di masa lalu terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan . aQue lalai , bnyak melakukan dosa . Then , sekarang aQue sedar sangat . Dah tiba masanya untu aku berubah ke arah lebih baik . Dah berhari - hari aQue fikirkan semua , sampai bila aku nak melakukan kesilapan . Banyak yang perlu lakukan .

aQue ingin menjadi wanita solehah . 


aQue ingin menjadi isteri yang solehah buat suamiQue .

 aQue jua turut nak menjadi ibu yang mithali untuk bakal anak - anak aQue .

Mustahilkah melakukan untuk melalkukan perubahan . Susahkah ? Pasti jawapannya tidak .

Mengapakah melakukan perubahan ke arah kebaikan lebih susah berbanding ke arah negatif?
Adakah kerana diri ini terlalu lemah untuk melawan godaan Syaitan !

aQue tarik nafas dalam - dalam . Dan berfikir sejenak .

Hendaklah kita sematkan dalam pemikiran kita , janganlah sesekali kita terpengaruh dengan kata - kata negatif dalam diri kita  kerana andai kita terpengaruh dengan kata - kata tersebut , pasti berat kaki kita untuk melangkah ke alam baru .Berat lagi hati ini untuk melakukannya.

Percayalah kita lebih mengenali diri kita dari orang lain, dan Allah lebih mengenali kita dari diri sendiri. Tidaklah semua benda itu manis untuk menuju ke syurga ,  kerana pasti Allah selitkan sedikit ujian menguji diri kita.

Terima kasih kepada sahabat aku . kak iema n tyrah yang bantu membantu aku untuk mengubah diri aku yang banyak melakukan dosa neh . Aku sayang korang sangat !

Kerana perubahan itu datangnya dari hati yang tulus ikhlas . Insyaallah ! Manusia sentiasa perlukan perubahan kerana iman kita turun naik . Jangan biar jalan kita dihiasi dengan sifat malas.

 
Images by Freepik