Pages

Thursday, 8 March 2012

Jangan Bersedih , dunia ini terlalu kecil untuk Ditangisi

Asalammualaikum semua ! Apa Khabar readers yang sedang membaca kali neh . Kali neh aku nak berkongsi sedikit nasihat untuk insan yang sedang bersedih . Atau sedang megalami musibah kerna aku jua insan biase yang tidak lari perasaan sedih . Kesedihan adalah salah satu fitrah yang Allah ciptakan kepada hamba - hambanya.
Kadangkala kesedihan mampu membuat kita kembali kepadaNya , dan kadangkala juga kesedihan membawa kita jauh darinya . Semuanya berlaku kerana izin Allah Ya Rabbul Izzati. Maka kemanakah tempat terbaik untuk kita mencurahkan kesedihan agar ia tidak menjadi perkara sia - sia ?
Acap kali manusia itu bersedih kerana perkara duniawi semata - mata . Apabila kita gagal dalam peperiksaan kita akan bersedih. Hatta kita kehilangan sesuatu yang kita sayangi , Kita juga akan bersedih . Persoalannya , wajarkah kita semata - mata perkara dunia yang kelihtan besar di mata kita , sebenarnya terlalu kecil di sisi Allah.
Dalam sebuah Hadith Sahih disebutkan :
 " Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk , nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun "


Menurut Allah , Dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk . Maka inilah hakikat sebenar nilai dan timbangan dunia disisi Allah. Jadi atas alasan apa untuk kita bersedih dan gelisah kerana hal dunia semata -mata ?
Dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah berkata bahwa :
"Di Dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenai Allah"

Sakinah atau kebahagiaan adalah apabila kamu semua berasa aman atas diri sendiri masa depan , keluarga dan kehidupan kamu sendiri. Dan ini semua terhimpun dalam keimanan , redha terhadap qada' dan qadar serta diringi oleh sifat qana'ah dan sabar .
Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat kehidupan yang sebenar , jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkaan dan luahkan segala kesedihan kita semata - mata kerana dunia , kerna dunia ini terlal kecil untuk ditangisi.



No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum , Sila tinggalkan komen anda . Jangan segan segan yew :)

 
Images by Freepik